بلوچ نیوز

مادها


 

 

مادها :

 

مادها گروهی از آریایی ها  بودند که به تدریج در غرب ایران ساکن شدند . آنها به خانواده اهمیت بسیاری داده و در خانواده همگی تابع بزرگ خانواده بودند . هر خانواده چرا گاه های مخصوص دام های خود داشت و برای حفاظت از آن ها ، دهکده هایی به وجود آمده بود .

مادها علاوه بر وجود اختلافات داخلی ، بیشتر مورد هجوم آشوری ها بودند . آنها  برای مقابله با دشمنان تصمیم گرفتند با یکدیگر متحد شوند . آنان در محلی جمع شدند و دیاکو را به فرمانروایی برگزیدند و او نیز دهکده ای را به عنوان پایتخت خویش قرار داد . از آن پس این دهکده را هگمتانه یعنی محل اجتماع مردم نامیدند . هگمتانه در محل شهر همدان امروز واقع بود .

سرزمین ماد در کتیبه عصر هخامنشی تحت عنوان ( مادا ) آمده است .  به تعبیر وسیع تر (امّان ماندا ) که به کل سرزمینهای شمال غربی ایران اطلاق می شود . که در سده ی هشتم  پیش از میلاد شخصی به نام دیاکو قبایل ایرانی را متّحد کرده و دولتی را به وسیله این اتحاد به وجود آورد .

 

سرزمین مادها :

 

مراکز حکومت مادها را می توان اکباتان و رگا ( ری نزدیک تهران ) دانست .

نواحی تحت حکومت و سکونت مادها را می توان به روستاها و مناطق کوچک و بزرگ کرمانشاه ، همدان  و اصفهان تٲیید کرد .، البته همه مناطق کردستان ، شمال لرستان ،آذربایجان و تهران مادی بوده است .


هوشنگ ناروئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی